Delirium - Lauren Oliver

1kommentarer

 
 

Beskrivning från Bokus:

Kärlek är det värsta som kan hända.

 

Första delen i Lauren Olivers laddade dystopiska trilogi är en tankeväckande och spännande berättelse om de krafter som försöker kontrollera oss - och de vi inte själva kan kontrollera.

 

Förr i tiden var kärlek det viktigaste i världen. Människor gjorde vad som helst för den. De kunde ljuga för kärlekens skull. Till och med döda. Men allt är annorlunda nu. Kärlek är en sjukdom som går att bota. Regeringen ser till att alla genomgår behandlingen när de fyller arton. Ett liv utan kärlek är ett liv utan smärta. Det är tryggt, förutsägbart och lyckligt.

 

Lena Haloway har alltid sett fram emot dagen då hon ska bli botad. Men med 95 dagar kvar till behandlingen händer det otänkbara ...

 

 

Eget omdöme:

Något jag verkligen gillade med denna bok är hur huvudkaraktären Lena inte direkt är den rebelliska hjälten som ifrågasätter samhället! Lena längtar snarare till operationen och att matchas ihop med en lämplig partner, och istället finns det andra karaktärer omkring henne som börjar influera till ett annat tankesätt.

 

Historien är lättläst och flyter på bra. Slutet var ganska känslosamt för min del, ett plus för det. Twisten med Lenas mamma ger också plus. Det är också intressant att följa Lenas helomvändning och likaså relationen med Alex.

 

Något som jag upplever negativt med boken är att karaktärerna känns väldigt bleka. Jag känner dem inte riktigt, tar mig inte till dem. Kanske blir det bättre i nästa bok, då detta är första delen i en trilogi, men nej, jag faller inte för någon. Lena själv är inte särskilt märkvärdig, hennes moster Carol är irriterande men mest platt och för henne blir jag ganska likgiltig. Alex är dock en fin karaktär, en sådan kille som man gärna blev lite småkär i som tonåring. Snäll, lojal, tröstande, tålmodig, heroisk, rebellisk. Jag gillar Alex. Men samtidigt fattas det något och när boken är stängd är han glömd.

 

     

 

 

Trots lite negativ kritik så var det en trevlig bok som snabbt lästes ut. Och även om boken inte grep tag i mig så är jag ändå glad att den hade närmare 500 sidor. Det var en trevlig kvällsläsning!

 

Tack till Bonnier Carlsen för recensionsexemplaret!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 kommentarer

Louise

10 Aug 2012 16:25

Själv blev jag lite besviken på den här, hade kanske för höga förväntningar. Men som du säger kändes karaktärerna lite bleka och så tyckte jag att historien var alldeles för förutsägbar. Men fortsättningen kan nog dra upp det hela lite så läser kanske dem ändå ;)

Kommentera

Publiceras ej