Nattvandraren - Andrew Taylor

1kommentarer

   



Beskrivning från Bokus:

John Holdsworth lever ett gott liv i 1780-talets London. Han är lyckligt gift, har en liten son och trivs med sitt arbete som mångsysslare inom bokbranschen. Så en dag förändras allt, utan förvarning drabbas han plötsligt av en serie tragedier. Det hela börjar med att hans son och hustru drunknar i Themsen och slutar med att hans företag går omkull.

John är nu helt ruinerad, han har inte ens en egen bostad längre. När han kontaktas av en rik änka som ber om hans hjälp tvekar han inte. Arvodet är generöst, och han har inget mer att förlora. Uppdraget innebär att John ska bege sig till Cambridge, där änkans son Frank studerar. Änkan har fått veta att Frank inte alls är sig lik längre, han sägs ha blivit mentalt instabil och är under läkarvård. Men det är något som inte stämmer. Vad är det egentligen som har hänt Frank?

Då John besöker Franks college förs han i en sluten värld präglad av urgamla traditioner, men också av farliga intriger, oskrivna regler och pennalism. En värld där alla vet vikten av att bevara en hemlighet, och där ett brutalt brott lätt skulle kunna döljas...





Eget omdöme:

Den här boken har allt. Akademiska England, 1700-tal, galenskap, hemliga sällskap, mysterier, ett mord höjt i mystik. Ändå fastnar jag inte. Det känns verkligen att det är en deckare i 1700-tals förklädnad. Och deckare är inte alls min genre.

Jag har svårt att komma ihåg alla karaktärer då alla benämns som mr Efternamn: mr Holdsworth, mr Richardson, mr Oldershaw. Charmigt egentligen men det blir för mycket för min smak. Men inte nog med alla mr, sir och mrs hit och dit - i personligare situationer benämns karaktärerna med förnamn istället. Jaha, vem var vem nu då? Kanske var det svårt för mig att koppla namn till karaktärer eftersom att jag läste boken vid tre olika tillfällen med pauser mellan. Det går säkert bättre om man läser boken i ett streck.


En väldigt bra sak med boken är dock hur den skildrar klassamhället, även om det inte känns riktigt medvetet eller som poängen med historien. Den utspelar sig i överklassens akademiska värld, samtidigt som man även då och då får små glimtar av tjänarna och deras liv.

På Bokus beskrivs boken som gastkramande.
Det skulle jag inte riktigt hålla med om. Ett spöke ska figurera men det får snart logiska förklaringar, likaså den mentala instabiliteten hos en av huvudkaraktärerna. Personligen sitter jag inte på helspänn, ivrigt vändande på bladen. Inget gastkrameri för min del.


      




Jag vill så gärna tycka om denna bok men den faller platt. Konstigt nog eftersom att den har de flesta av de ingredienser som jag tycker om hos en bra historia. Men dialogen griper inte tag i mig, berättarstilen likaså. Egentligen är det inget fel med boken, den är inte dålig. Men överraskande nog är den absolut inget för mig. Omslaget tycker jag däremot mycket om!



Tack till Månpocket för recensionsexemplaret!





1 kommentarer

Nettan

07 Feb 2012 11:04

Jag gillar att du kommenterar bokomslaget! Det tycker jag också är viktigt. Har svårt att köpa en bok med ett omslag som inte tilltalar mig... Kanske knepigt av mig...

Kommentera

Publiceras ej