The Forest of Hands and Teeth - Carrie Ryan

5kommentarer




Beskrivning från Bokus:

In Mary's world there are simple truths. The Sisterhood always knows best. The Guardians will protect and serve. The Unconsecrated will never relent. And you must always mind the fence that surrounds the village; the fence that protects the village from the Forest of Hands and Teeth. But, slowly, Mary's truths are failing her. She's learning things she never wanted to know about the Sisterhood and its secrets, and the Guardians and their power, and about the Unconsecrated and their relentlessness. When the fence is breached and her world is thrown into chaos, she must choose between her village and her future - between the one she loves and the one who loves her. And she must face the truth about the Forest of Hands and Teeth. Could there be life outside a world surrounded in so much death?




Eget omdöme:

Jag gillar, ja ibland rent av älskar The Forest of Hands and Teeth. Jag tycker om Mary, denna karaktär full av personlighet och kampanda, med drömmen om det mytiska havet och den överväldigande kärleken till Travis. Hon är både klok och oresonlig. Stark och svag. Något jag verkligen gillar med henne är hennes förmåga att älska och samtidigt tänka klart. Hennes kärlek är så fantastiskt stark men ändå har hon förmågan att se bortom det rosa skrimret och ta kloka, och ibland svåra, beslut.

Genom läsandet får man en mycket bra bild av hur världen har blivit och hur det inhägnade samhället , där Mary bor, ser ut. De levande döda finns hela tiden i bakgrunden, klängandes och klagandes vid stängslet. Jag upplever verkligen den här postapokalyptiska känslan. Människorna lever sina liv, har sina traditioner och sin tro. Samtidigt som de nästan desperat försöker öka sin population, tvingas ha vaktposter och lever i oro för om stängslet kommer ge vika. Befolkningen är övertygade om att de är de enda människorna kvar på jorden och boken förmedlar verkligen känslan av en inhägnad liten prick mitt i en gigantisk skog full av död.

Systerskapet och den starka tron på en gud var också intressant. Likaså berättelserna om livet före de levande döda och sägnerna som uppkommit sedan dess. Dock förväntade jag mig mer mystik kring systerskaper. Fler dolda hemligheter och konspirationer som skulle uppdagas.

Annars flyter historien på väldigt bra, långsamma och intressanta partier blandas med andan-i-halsen-action. Jag vill inte kalla boken ett mästerverk men jag kan inte riktigt motivera varför - det är något odefinierbart som stör mig. Samtidigt tycker jag ändå att den är just det, ett mästerverk. Boken spelar verkligen på mina känslor. Jag lider med karaktärerna, blir så arg, ledsen, förvirrad och spänd. Det är sällan en bok får fram sådana känslor hos mig. Och därför ger jag boken en femma. Den berör verkligen och för mig är det ett mästerverk.




    




För övrig så älskar jag omslaget jag valde, dock var bokens kvalité inte särskilt bra. Sidorna var vikta på ett sådant sätt att sidorna i mitten inte var fästa vid bokens rygg. Därför trillade också mittens sidor ut när man öppnade boken för mycket. Lite tråkigt.

Annars var det kul med smakprovet på uppföljaren som kom med i slutet. Den kommer absolut köpas!

Rekommenderas!



5 kommentarer

Anna - Boktycke

16 Jun 2012 22:51

Vad kul att du gillade boken men vad tråkigt att sidorna trillade ut. Själv så tycker jag också om boken supermycket. Har dock inte hunnit läsa den andra boken än men ska förhoppningsvist hinna göra det innan sommaren är slut.

Hanna

17 Jun 2012 21:59

Gillade också den här boken! Har samma omslag också, tyckte lätt att det var det finaste. Inga sidor har ramlat ut för mig som tur är i alla fall, utan verkar vara i rätt bra skick :)

Moa G

18 Jun 2012 20:12

När kommer vinnarna på hungerspeles tävlingen skrivas upp på bloggen?

Undrar om jag vann...

Ela

19 Jun 2012 11:18

Jag älskar Carrie Ryans zombietrilogi! Fantastiska böcker som skrämmer och berör mig. Men jag tycker ändå att trean är snäppet bättre än de två första.

Mirran

19 Jun 2012 18:45

När kommer vinnarna från tävlingen?

Kommentera

Publiceras ej