Alla själars natt - Deborah Harkness

2kommentarer




Beskrivning från Bokus:


I Bodleian Library i Oxford hittar Diana Bishop av en slump ett förhäxat alkemistiskt manuskript. Hennes upptäckt sätter igång mystiska skeenden och snart hemsöks biblioteket av demoner, häxor och vampyrer.

Mot sin vilja blir Diana indragen i något hon inte kan kontrollera och tvingas erkänna för sig själv att hon blivit förälskad i den som borde vara hennes största fiende - den bildsköne vampyren Matthew som har egna orsaker att intressera sig för manuskriptet.

Alla själars natt
är intelligent skriven underhållning som för tankarna till vampyrgenrens mästare Anne Rice. Som en blandning av Harry Potter, Twilight och True Blood, för en vuxen publik.


Eget omdöme:

Så bra. Så otroligt bra! Det känns lite som Twilight-sagan. Fast för vuxna. Samtidigt har Alla själars natt ett mycket större djup och historia än Twilight.

Något jag tycker otroligt mycket om är att det existerar fyra släkten jämsides: häxor/trollkarlar, vampyrer, demoner och människor. Dock är människorna inte medvetna om alla väsen. De tre resterande släktena är medvetna om varandra men de umgås aldrig med en varelse av annan sort, mycket fördomar och agg skiljer dem åt. Så när häxan Diana och vampyren Matthew börjar umgås blir det problem, för att inte tala om när de faller för varandra.

Harkness är så otroligt duktig på att väva samman bokens berättelse till en hel värld, något som för tankarna till Harry Potter. Vampyrers, häxors och demoners historia vävs samman med huvudhistorien kring Diana, Matthew och skriften.

Precis som med Edward i Twilight reagerade jag på hur Matthew är dominerande. Men samtidigt blir jag inte lika irriterad. Först och främst för att Diana är en självständig kvinna som vågar säga emot och stå för sig själv, men också för att man får veta varför han är sådan. Att vampyrer i allmänhet har en stor beskyddarinstinkt och även för att Matthew är alfahannen som vill försvara sin flock. Det beskrivs som en stor instinkt och dessutom är Matthew 1500 år gammal. Helt galet. Men då kan man förstå kvinnosynen - han har levt i över ett årtusende i patriarkiska samhällen. Att ändra på sig är inte lätt, särskilt inte när man har ett rovdjurs instinkt att "försvara sin hona", men man kan ändå tycka om Matthew - han försöker lägga undan ett årtusende av vanor när han vet att Diana inte alltid uppskattar hans dominerande.

Harkness´ vampyrer, och även andra väsen, känns otroligt trovärdiga. En scen jag kommer att tänka på är när Diana är upprörd och Matthew håller fast henne. Pulsen ökar, obehaget likaså. Allt hon vill är att komma loss. När Matthew släpper henne ber han henne att stå blickstilla. Om hon skulle vända sig om och springa skulle instinkten ta över och hon skulle bli bytet som jägaren måste fälla.

Åh, jag tycker så mycket om alla olika karaktärer! De har alla ett djup, varsin bakgrundshistoria som ger förståelse till deras handligar, ett särdrag och flera dimensioner. De där 691 sidorna försvann fort!



      



Jag blev sur när jag läst klart boken, jag tyckte att den slutade otroligt dåligt och man fick ju inte veta vad som hände sedan. Men sedan läste jag helt nyligen om att den ingår i en trilogi - All Souls, och att fortsättningen kommer i början av 2012. Då förstår jag helt plötsligt slutet. Och eftersom att det kändes så tomt när boken var utläst så kan jag bara säga att jag längtar efter uppföljaren! Förhoppningsvis är den runt 700 sidor den också!


Detta var ett recensionsexemplar från Månpocket - tack så hemskt mycket!


2 kommentarer

Hanna

01 Mar 2012 18:48

Den här verkar vara så himla lovande! Längtar tills jag läst ut boken jag håller på med nu, så jag kan sätta tänderna i denna goding!

Hanna

01 Mar 2012 22:40

!! Hur kommer det sig att du får recensionsexemplar av månpocket! Vad himla roligt.

Kommentera

Publiceras ej