Frukt och djur - Nordqvist & Toorell

0kommentarer



Beskrivning från Gilla böcker:

Titta, ett äpple! Eller ... är det en fisk? Kanske ett fiskäpple, eller en äppelfisk? I den här boken får man själv välja vad bilderna föreställer. Bläddra, peka hitta på, och skratta!


Pekbok i kartong och med rundade hörn som med humor och konstnärlighet leker med form och innehåll. För de små och deras föräldrar.



I serien finns även Kläder och fordon.



       

Mitt omdöme:
Detta är en pekbok rekommenderad från 6 månader och uppåt. Jag är ganska mycket äldre än så men hade mycket nöje av den.

Boken är uppenbart anpassad till småbarn med tjocka sidor, rundade kanter och bara få ord. Samtidigt kan jag tycka att bilderna är mycket mer avancerade än vad man är van att se i pekböcker. Bilderna är vackra och fantastiskt inspirerade, och bakgrunderna till djuren/frukterna ser ut att vara fotografier. Bilderna känns som collage gjorda i photoshop.

Jag uppskattar den mycket trots att jag verkligen överstiger den rekommenderade åldern.


Däremot kan jag fundera över hur ett litet barn från 6 månader kan uppfatta boken
. Jag tror det kan bli lite förvirrande för någon som inte ens lärt sig prata att försöka förstå hur ett äpple kan hänga ihop med en fisk, eller hur en papegoja samtidigt kan vara en ananas. För mig känns boken mer lämplig för ett äldre barn i dagisåldern.

Jag tycker också att det är en väldigt god idé med en bok som väcker ett samtal mellan barn och förälder. Bilderna är inte uppenbara och manar på fantasin. En hund behöver inte bara vara en hund - den kan ju också vara en banan!


Allt som allt en rikigt liten charmig bok att bläddra igenom!


       



Ett stort plus för att förlaget skickade med två vykort i större format! Dessa måste jag nästan rama in.

Detta var ett recensionsexemplar från Gilla böcker. Tack!








Kommentera

Publiceras ej