Usch, vad jag ångrar mig!

4kommentarer

När jag flyttade hemifrån för ett år sedan rensade jag ut bland mina barn- och ungdomsböcker och den brutala sanningen är att 90% gavs bort till second hand. Något som jag ångrar otroligt mycket nu.

Hela samlingar av Tvillingarna, Kitty, Vi Fem. Borta.

Då tyckte jag att det var dumt att packa ner fyra garderober fulla av böcker i en låda. De var ju ändå böcker jag vuxit ur. Nu ångrar jag att jag inte fyllde kartong efter kartong och arkiverade dem på vinden istället..

Längtan efter mina barndomsböcker har vuxit sig större, längtan efter alla böcker jag fick som prenumerant i bokklubben Fantasy. Samlingen av klassiker från 80-talet. De typiska hästböckerna. Äventyren. Min barndom.





En hård läxa.
Men jag kommer i alla fall aldrig mer göra mig av med mina böcker. Om jag så ska packa och frakta dem till förbannelse.




(Psst! Kan verkligen rekommendera boken "Neon i regn" av Cheryl Lanham. En av de vackraste böcker jag läst.)


4 kommentarer

Anna (med näsan i en bok)

04 Nov 2011 11:50

Jag förstår dig! Jag håller kramaktigt fast vid mina!

Louise

04 Nov 2011 17:24

Jag förstår dig verkligen! Flyttade nyligen och fick höra att det vore smart att göra sig av med alla Tvilling-böcker, Kitty-böcker osv för de läser jag ju aldrig ändå. Men icke, jag vägrar göra mig av med mina böcker, speciellt inte sådana böcker som jag blir nostalgisk av! Kitty, tvillingarna Wakefield och femgänget är ju mina barndomsvänner vetja ;)

Sofia i Bokmilaskogen

04 Nov 2011 17:40

Aw, vad surt! :( Fast i somras hade jag också storrensning bland mina barn- och ungdomsböcker från min barndom. Nästan alla tvillingböcker och Kittyböcker (gillade faktiskt aldrig Kitty) fick åka till Erikshjälpen. Behöll bara de böcker som var favoriter. Däremot fick alla mammas gamla Wahlströmsböcker från 60- och 70-talet stanna kvar liksom favoriterna från Polluxklubben. Och jag har även sparat alla Kalle Anka-tidningar och hästtidningar jag och mina systrar prenumererade på. De sträcker sig från början av 80-talet till början av 2000-talet, så det är jättekul att läsa om dem! :)Kanske kan du åka affären och köpa tillbaka de böcker du saknar mest? :P

Bokälskarinnan

08 Nov 2011 21:25

usch rensa och gav bort mina till en insamling sen när jag fick syn på böckerna tvillingarna på sweet vally high så kändes det som en saknad i mig:(

Kommentera

Publiceras ej