Ondskans hus - James Herbert

0kommentarer



Beskrivning:
På ett ensligt beläget gods i Skottland plågas ägarna av onaturliga, oförklarliga fenomen och för att utreda vad som egentligen sker kallar de in experthjälp i form av Daniel Ash. Mötet mellan Daniel och godsägarna ställer allt på ända, i vems eller vads sällskap befinner han sig egentligen i? Mystiken kring godset, dess ägare och Davids gäckande bakgrund gör denna läsning till en vindlande resa in i skräckens boning.



 

Eget omdöme ◊ ◊ ◊ ◊ ◊ ◊ ◊ ◊ ◊ ◊ ◊ ◊ ◊ ◊ ◊ ◊ ◊ ◊
Denna bok var riktigt, riktigt spännande att läsa och jag läste ut den samma dag som jag lånade den från bibilioteket.

Huvudkaraktären Daniel Ash arbetar som en utredare inom parapsykologi och har med sig en stor portion skepsis till det paranormala. Han försöker hitta logiska orsaker till olika fenomen, ofta hittar han dem också i form av konstruktionsfel i byggnader och liknande.

Han kallas till godset Edbrook i Skottland för att utreda spöklika fenomen och möter där en exentrisk familj. Snart börjar skeptikern och realisten Ash utsättas för allt märkligare och skrämmande saker..

Som sagt, boken var så spännande!
När det gäller skräck tycker jag det mesta blir bra och jag reflekterar inte så mycket över trovärdigheten i karaktärerna - oftast utgör deras små nycker eller problem bara ännu en passande bit i en surrealistisk historia. Om man ska analysera lite ändå känns Ash ganska stereotypisk. Som liten var han med när han storasyster drunknade medan han själv överlevde, efter det upplevde han också paranormala fenomen som skrämde honom. Han har skuldkänslor, problem att binda sig, mardrömmar, dricker för mycket alkohol och vill inte ha något med hans mediala förmågor att göra - och ersätter dem med realism och en jakt på att avslöja bluffmakare i den paranormala branschen.

Ash´s egen historia vävs väldigt bra samman med händelseförloppet, och det visar sig också att hans egen bakgrund spelar en stor roll i händelserna på Edbrook.

Trots den lite stereotypa Ash känner jag aldrig att jag stör mig på historien
, vilket beror mycket på invårnarna och händelserna på Edbrook. Boken är dramatisk med många händelseförlopp under de tre dagar och nätter Ash bor på godset. Spänningen och mystiken går inte att klaga på! Jag är ganska mottaglig för skräck och det pirrade i magen ett par gånger. I upplösningen var jag faktiskt tvungen att gå ner i soffan och sitta bredvid min sambo - jag vågade inte läsa mer ensam!

I slutet nystas historien upp och utgången kunde nästan anas. Ändå blev det en riktig rysfaktor när det visar sig att det man trott egentligen var något helt annat.

James Herbert är väldigt duktig i sina beskrivningar
och bilderna blir väldigt tydliga och grafiska. Det är väldigt enkelt att börja fantisera och sugas in i berättelsen. Jag kommer läsa fler böcker av honom!

 



Det är svårt att skriva utan att avslöja handlingen men jag kan i alla fall varmt rekommendera boken! Den innehåller det mesta som en riktig spökhistoria på en herrgård i Skottland ska ha!





Kommentera

Publiceras ej