Hammerfall 1 - Ormens lidande

1kommentarer



Beskrivning från Albumförlaget:
En historia som tar sin början i Sverige under vikingatiden.

På dagen för Haralds bröllop med den vackra Lia blir hela hans klan överfallen, och de som inte blir massakrerade blir bortförda i slaveri. Ledaren för överfallet är Björn den Sköne, en gång bannlyst från svearnas rike, nu återkommen för att hämnas. Från den stunden är Haralds enda mål att återfå sin frihet, återfinna sin trolovade och slåss för sin familjs ära. Färden går genom de hårda nordiska vintrarna till Roms portar och slutligen till fästningen i Aix-la-Chapelle, och den unge Harald tvingas överstiga både människors och gudars hinder. Denna tragiska kärlekshistoria vävs samman med historien om ett Europa som sakta börjar ta form. Året är 794 e.Kr. Bakom Björn den Sköne står ett imperium styrt av Karl den Store. Detta är sagan om kampen mellan vikingar och franker, deras två olika världar, två civilisationer, två religioner.



Eget omdöme:
Vikingatiden!
Det är en era jag tycker mycket om! Dock är jag inte så intresserad av krigen och våldet, även om det var en stor del av den tiden. Och albumet spelar mycket på krigen och oenigheterna som rådde. Harald och de som överlever i hans klan tas till fånga. Stora delar av albumet utspelar sig sedan på färden mot Vänern där Harald och de andra blivit slavar.

Man får även ta del av Björn den skönes bakgrundshistoria. Varför han blev bannlyst och varför han kan tänkas ha ett så stort hämndbegär, samt framtidsplaner och personlighetsdrag.

En intressant sak är att kristendomen börjar ta form i Norden och att det involveras i serien.


En annan bra sak
är också uppslagsverket på omslagets insida! Där får man utförliga förklaringar till dåtida ord, fraser och mytologi som förekommer i albumet.

Serien var kanske lite för macho för min del. Jag vet inte hur jag ska förklara riktigt. Jag gillar inte alls könsetiketter - men, för att beskriva känslan så måste jag nog säga att det känns som om serien känns lite typiskt killserie à la 70-tal. Kanske beror det på tecknarstilen. Det är en klassisk och realistisk tecknarstil som får mina tankar att gå till Fantomen.

Ändå vill jag gärna veta hur fortsättningen ska bli så nog finns det något där som gör mig intresserad! Vilken tur att Albumförlaget var vänliga nog att skicka även del 2!



Även om serien inte blev en superhit hos mig så är jag ändå helnöjd - omslagen är jag som sagt helt förälskad i!

               




En 3:a från mig. Hammerfall var tyvärr inte helt i min smak, men många andra kan nog ha mycket nöje!

Smakprov på albumet finns här!

Detta var ett recensionsexemplar från Albumförlaget. Tack!



1 kommentarer

Cilia

21 Nov 2011 17:05

Vad kul med en graphic novel som handlar om vikingatiden, men håller med om att den ser lite väl macho ut. Åtminstone om man dömer efter omslaget :P

Kommentera

Publiceras ej