Insekt: Noveller - Claire Castillon

0kommentarer




Från bokens baksida:
När relationerna mellan mor och dotter blir en fråga om liv och död.


En mor behandlar på eget initiativ en dotter mot fantasisjukdomar. En nyförlöst mamma tar till fettsugning för att dölja att hon har fött barn. En dotter misshandlar sin mor och gör henne till sin slav, och en annan tycker att hennes döende mor ska rycka upp sig.


I nitton noveller berättar Claire om mödrar och döttrar som både stör och berör. Hon målar upp magstarka bilder om begär, våld, mörka hemligheter och sjukliga böjelser. En del noveller bär även spår av kärlek.

_____________________________________________________________

Vilken briljant samling! Jag föll totalt!

Castillon har ett alldeles eget sätt att skriva på och jag förvånas över varje novell. Och hon skriver dem så bra att man måste läsa om dem igen för att upptäcka historien det nya ljuset som slutet förde med sig.


Min favorit är den allra första, Bara en. Den är enbart fyra sidor lång men jisses vad mycket som får plats på de sidorna. Och slutet är helt fantastiskt. Chockerande och obehagligt. Insekten är också en fantastiskt bra novell. Hela tiden leds jag till att tro något som i slutet visar sig vara helt felaktigt. Och novellen Min bästa vän! Så galen och extrem i sin enkelhet.


Nä. ALLA noveller galet bra på sitt eget sätt. Somligare är bara lite vassare än andra.


Det som jag älskar så med denna samling är att även som van läsare är det svårt att ha minsta susning om vad som ska hända härnäst!


Mitt råd: Köp den! Litteratur som denna måste spridas!



Förlaget Sekwa har sammanfattat boken väldigt bra: 
Insekt är nitton noveller om passionerade, skrämmande och tvetydiga känslor mellan mor och dotter. Claire Castillon väjer inte utan berättar hårresande sagor om det som vanligtvis inte blir mer än en tanke.


Alla nitton novellerna har hämtats ur samma garderob: Kirurgisk kosmetik, självmordsförsök med stolpiller, dopning, incestuös otrohet, svårsmält cancer – inget undgår Claire Castillons vassa penna.





Kommentera

Publiceras ej