Själens osaliga längtan - Audrey Niffenegger

3kommentarer



Beskrivning från Adlibris:

När Elspeth Noblin dör av cancer skänker hon alla sina tillhörigheter och sin vackra lägenhet till sina systerdöttrar, enäggstvillingarna Julia och Valentina. Mycket snart får de kontakt med de besynnerliga grannarna i det gamla huset - från den trevlige korsordsskaparen med tvångssyndrom som bor ovanför dem till mosterns mystiske älskare som lever i våningen under. Men den som påverkar tvillingarna mest är deras döda moster. Hon tycks varken vilja lämna lägenheten eller flickornas liv i fred.


En djupt fascinerande berättelse om kärlek och identitet, om hemligheter och systerskap och om en längtan att få leva - också efter döden.
_____________________________________________________________________


Vissa böcker berör men är så otroligt svåra att skriva om.

De första två sidorna var så otroligt vackra och hjärtskärande! Sällan berörs jag till tårar men i bokens första del kittlades det en hel del i ögonvrån kan jag lova.

Men det är inte bara en stundtals hjärtslitande historia utan den har också intressanta vinklar. Som hur mycket av innehållet som på olika sätt relaterar till kyrkogården. Jag tycker att det var väldigt intressant att kyrkogården inte bara var en skrämmande plats utan fick vara platsen för ett jobb som guide och ämnet för en avhandling. Vardagliga och historiska perspektiv. Ovanligt för en spökhistoria.

Och på tal om spökhistoria
så förväntade jag mig en klassisk spökhistoria - obehag och småskräck. Men det var något helt annat. Nytt och spännande. Bara det att läsaren ibland får följa händelseförloppet från Elspeth, som är död, är så innovativt. Jag har i alla fall inte stött på litteratur som faktiskt använder sig av spöket i sig och dess känslor och tankar, inte på detta sätt - så icke-skräck.





Hm, det är så svårt att skriva en recension om denna bok!
Galet hur den skildrar tvillingskapet och obehaget som kan komma efter att hela tiden vara sammanlänkade. När Valentina äntligen hittar sin röst att säga emot sin dominerande tvillingsyster Julia går hon chockerande långt för att bli en egen person. Sista delen av boken blir mer obehaglig än tårfylld. Jag blir irriterad och förvånad över vad jag läser. Dessutom innehåller boken så intressanta karaktärer, oförutsägbara och inte stöpta i någon standardmall.

Och slutet! Nä. Jag är inte nöjd med slutet alls. Jag tycker det fortfarande är lösa trådar och karaktärerna reagerar och känner inte så som jag tycker att de borde.

Men allt som allt - en otroligt innovativ bok med ett innehåll jag aldrig hade kunnat ana!





Som en parantes så tycker jag bättre om den engelska titeln. Den är vacker och passar innehållet bättre.


3 kommentarer

Miriam

08 Nov 2011 08:24

Ja visst var den underbar, tror den kan komma att bli min absoluta favorit i år nästan =)



och håller med om slutet.. skumt minst sagt!

Louise

08 Nov 2011 13:30

Låter som en riktigt bra bok, blev väldigt sugen på att läsa den! Gillar omslaget och titeln starkt!

Sara

19 Nov 2011 22:07

Jag gillar också "Själens osaliga längtan" jättemycket, speciellt var det delarna om Martin som berörde mig mest.



Tycker att tvillingarnas slut var väldigt... tvärt. Har för mig att jag uppfattade det som väldigt spretigt och luddigt.

Kommentera

Publiceras ej