Tankar om Twilight

3kommentarer

Jag fick för mig att läsa Twiligt-serien till slut, eller i alla fall första boken till att börja med: Om jag kunde drömma. Och visst var den trevlig, språket var otroligt lättläst och det var en sådan där bok som man inte behöver koncentrera sig särskilt mycket på. Nöjesläsning efter en lång arbetsdag.


Men. Det fanns mycket som jag reagerade på:

Bella har aldrig varit tillsammans med någon kille, och ingen har någonsin visat sig intresserad. Men när hon flyttar till Forks är helt plötsligt ett helt harem av killar efter henne - Mike, Taylor, Edward, Jacob.. Kan ha varit en till som jag glömt. HUR? Som det skrivs i boken så har hon inte förändrat sig själv på något sätt men ändå skjuter hennes attraktionskraft genom taket i Forks?

Och Edward. Jag kunde verkligen inte förstå hur någon möjligtvis kan ha en crush på honom fram till ungefär två tredjedelar av boken. Så kall, överlägsen. Självgod. Ska bestämma över vad han tycker är Bellas bästa trots hennes protester, tvingar sin vilja igenom. En riktig jävla idiot. Visst - han ville hålla Bella på avstånd för hennes säkerhet och så vidare. Men även efter att de börjar slå ner barriärerna och visa sina känslor så är han på samma sätt. I boken händer det hela tiden att han fnyser föraktfullt, snäser av Bella, är kylig, förbannad, "svidande sarkastisk" och så vidare, och så vidare. Jag gillar inte heller Edwards skarpa humörsvägningar. På gott humör först, efter en mening tjurar han, och sedan blir han skämtsam igen. Pust.

Och jag är inte alls nöjd med den stereotypa könsfördelningen. Edward - världsvan, vet alltid vad som är bäst för Bella, styr och ställer. Dominerande.

Bella - klumpig, osäker, en liten fågel som måste skyddas, en korkad tjej som inte tänker efter före handling och som hamnar i massor av situationer där hon måste räddas av prinsen på en vit häst.


Nej usch, jag blir så otroligt arg på mallen "kvinnan svag - mannen räddar"!


        


Samtidigt är det som sagt en väldigt lättläst bok som passar bra för lite verklighetsflykt, och den är enkel att sträckläsa. Jag har faktiskt redan beställt bok 2 med naiva förhoppningar om att den inte är lika stereotyp.

Troligtvis läser jag nog hela serien ändå, plus Bree Tanners andra liv och Twilightsagan: Den officiella illustrerade guiden.. Trots en kvinnosyn från stenåldern.


Jag vill ha något att samla på. Jag lockas av det lättlästa. Och tjusiga framsidor är det sannerligen!




3 kommentarer

Miriam

30 Nov 2011 22:45

Håller med om kvinnosynen, men sen är han en vampyr, som är född när samhället var helt annorlunda. Kommer inte ihåg hur gammal han är, men man ska ha det i åtanke och han ÄR starkare, han är ju fan vampyr, hon är bara en liten ung tonårstjej.



Men hon blir bättre sen ;)



Läs den här recensionen:

vardagsrebellen.blogspot.com/2011/11/en-sansad-recension-av-breaking-dawn.html men det är om sista filmen, så vill du inte ha några spoilers och inte sett filmerna så läs inte :P



Tycker ändå att det passar i den här historien, men annars håller jag verkligen med! Hatar annars sånna karaktärer och sånna böcker/filmer där kvinnosynen är värdelös. Vill ha starka kvinnokaraktärer som Katniss =)



Och ALLA tjejerna är ju inte svaga, Bella råkar va lite mesig, men det är inte alla i boken, och ALLA i världen är inte starka, finns ju svaga OCH starka tjejer i verkligheten med =)



Blev lite babbel men du kanske fattar hur jag tänker? =)

Louise

01 Dec 2011 13:11

Om du inte gillar hela grejen med att Bella framställs som svag så tror jag inte att du kommer bli sådär jättenöjd med andra boken ;) Men jag förstår vad du menar, har också reagerat på det men lyckas ganska bra med att försöka bortse ifrån det. Angående Edward så förstår jag inte heller riktigt attraktionskraften där, men det har väl med att han är vampyr att göra antar jag. Har dock fruktansvärt svårt för att det ofta står att hans "skrockar", jag ser verkligen en gammal gubbe framför mig som skrockar i sin gamla fåtölj. Vet inte varför men det stör mig oerhört :P

Ela

01 Dec 2011 14:39

Jag läste första boken innan det hade blivit något stort ståhej om den, såg även första filmen utan att tänka efter så mycket eller ha feministglasögonen på. Det var både bra och dåligt. Bra för att det förblev underhållning, tidsfördriv med vampyrer och vackra ungdomar. Dåligt för att jag sedan skämdes lite när folk började analysera innehållet tills det praktiskt taget föll isär. Jag tyckte att jag borde ha sett det själv. Gick sedan inte vidare till de följande böckerna och filmerna, försökte med tvåan men det gick bara inte.



Tror att de här böckerna har analyserats sönder. Och visst måste man få påpeka mossiga ideal, speciellt när de läggs på huvudkaraktärer i tonåren, men ibland måste man kanske komma ihåg att bara för att en författare skriver om hur en person är så betyder det inte att hon a l l t i d tycker att alla ska vara sådana. Ibland måste en roman bara få vara en roman.

Kommentera

Publiceras ej