Guldkompassen - Philip Pullman

1kommentarer



Beskrivning från Bokus:
Lyra är en ung en flicka som växer upp bland de lärda på Jordan College i Oxford. En dag hör hon en viskad konversation om en ovanlig partikel som hittats långt upp i norr, vilken har förmåga att knyta samman hela universum.

Lyra blir snart indragen i ett nervpirrande äventyr, som innefattar skumma vetenskapsmän som kidnappar barn, den charmfulla, sköna och olycksbådande Mrs Coulter, intelligenta isbjörnar, härar som drabbar samman i polarmörkret, vänskapligt sinnade häxor och deras motsats. Och så "alethiometern", guldkompassen, en magisk sanningsmaskin. Lyra inser till slut att utgången av hennes äventyr kan innebära mer än liv eller död för henne själv.

 


Omdöme ◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊

Boken var mycket mörkare och ibland mycket mer brutal än jag förväntat mig, något som faktiskt bara gjorde historien bättre. Jag hade förväntat mig ett äventyr för tidiga tonår baserat på märkningen 15+. Men den känns helt klart som en trovärdig vuxenbok. Ett spännande äventyr som inte blir alltför orealistiskt eller lyckligt.

Jag tyckte väldigt mycket om de skiftande miljöerna och händelserna i boken - Oxford med dess kyliga akademiker, Norden med pansarbjörnar, fria och sammanhållna zyjenare, udda platser, hemliga sällskap, häxor, äventyr.. Boken utspelar sig på många olika platser med många olika karaktärer men det blir aldrig särskilt rörigt eller ryckigt i handlingen. Varje plats och händelse får ta sin tid och det gör att man känner att man upplever hela resan från England till Norden, och platserna däremellan, ordentligt.

Konceptet med en daimon tycker jag också mycket om. En daimon är en slags demon som är kopplad till en människas själ. Denne reflekterar bland annat sinnesstämningen hos sin människa, och varje daimon antar formen av ett djur. En människa utan en daimon är otänkbart och fruktansvärt och liknas vid en levande död. Berättelsen kring daimons känns väldigt välarbetad och genom resans gång får man veta mycket om dem då de spelar en stor roll i historien.

Huvudpersonen Lyra är bara elva år men jag tycker hon känns mycket mer vuxen. Hon är en envis individ med stark vilja, hon är skarpsinnig och modig. Samtidigt som hon känns ganska naiv som kastar sig ut i diverse olika faror utan att tänka efter särskilt mycket. Jag växlar mellan att uppleva en klok och eftertänksam Lyra och en liten odräglig unge utan impulskontroll. Men det är något som gör boken dynamisk och lite oförutsägbar. Jag känner att jag inte alls vet hur Lyra eller andra karaktärer ska reagera och handla vilket gör hela boken så väldigt spännande att läsa.

Åh, det känns som om man bara skrapar på ytan. Det är så svårt att försöka sammanfatta och recensera Guldkompassen utan att skriva en si sådär femton A4.


Sammanfattningsvis så är boken väldigt, väldigt bra, ett äventyr med mystik som ändå känns väldigt trovärdigt. Jag kommer helt klart köpa de andra två delarna i trilogin!




En femma för en otroligt välskriven historia med fantastiskt härliga inslag av spänning, mystik och vänskap.




Andra recensioner:
Boktorka,

1 kommentarer

Miriam

23 Sep 2011 12:04

Håller med! En helt underbar bok =)



Ska läsa om serien på engelska någon dag!



Hade inte bangat på att ha en liten daimon, då är man aldrig ensam =)

Kommentera

Publiceras ej