Toffs bok - Kalle Dixelius

2kommentarer



Beskrivning från Bokus: 
Toffs bok utspelar sig i ett Sverige som inte finns än. Det är ett Sverige där Stockholm, förlåt, Ståkkålm, mestadels bebos av förtryckta trashankar som hostar lungorna ur sig i dragiga ruiner.

I detta Ståkkålm bor Toff ensam med sin mamma i ett stenhus i Hornschtull. Han är 25 år och han längtar efter något som han inte riktigt kan fånga. Hans hjärta är stort och hans huvud är fullt av ännu större drömmar.

En dag tar han upp en penna och börjar skriva. Om livet, staden och kärleken. Han vet inte varför, men det känns rätt. Så han fortsätter trevande att skriva, trots att det är förbjudet och trots att han riskerar allt.

Två hundra år senare, år 2460, hittas Toffs manuskript. Det blir snart en av den svenska historiens viktigaste texter. Ett av de fåtal dokument från den kanske mest gåtfulla och sägenomspunna tiden i vår historia den mörka tiden.


Eget omdöme------------------------------------------------------------------------
Boken skildrar väldigt effektivt den subjektiva synen på ett odrägligt liv Ståkkhålm, faran med att skriva och förbudet mot att läsa. Toff vågar ta upp en penna och börjar skriva, och engageras så småningom i fler människor som i hemlighet trotsar förbudet mot litteratur. Tillsammans flyr de söderut och når till slut Bassebäck - ett slags utopia med ett fungerande samhälle utan förbud och förtryck - där läsning och samhällsengagemang uppmuntras.

Toff skriver sin bok på 2200-talet och Muham Bentsons kommentarer skrivs ca 200 år senare, när boken har hittats och hyllats som den enda skildringen av "Dem mörka tiden". Kommentarerna störde mig dock otroligt mycket i början av läsningen. De analyserar vad Toff har skrivit och hoppar in mellan stycken lite här och där. Jag tyckte att de var totalt onödiga och bröt upp läsningen och fokus.

Boken är tidvis dramatisk, främst i slutet. Språket är långt ifrån högtravat och blandar engelska slanguttryck från vår tid med diverse svordomar. Jag tycker att det fungerar väldigt bra och förstärker ytterligare att Toff är en tafatt obildad man i en outbildad era.

Fram till mitten tyckte jag att boken var helt okej, sedan blev den aningen spännande och när jag kom till sista meningen blev jag helt ställd! Den absolut sista meningen ändrade allt, och jag tycker att det är helt fantastiskt att en enda mening kan förändra en hel bok. Boken hamnade i ett helt annat ljus och de där irriterande kommentarerna blev helt enkelt briljanta! Det här är en sådan bok som jag vill diskutera, jag vill vända och vrida på teorier, möjligheter och citat. Jag läser sällan om böcker men Toffs bok är helt klart värd en omläsning från det nya perspektivet!



Boken får faktiskt en femma - inte för att den är ett särskilt litterärt eller språkligt mästerverk, uan tack vare den där känslan som dröjer sig kvar och som gör att man inte kan släppa tankarna på boken. Denna bok har fått en plats på favorithyllan!



Andra utgåvor:




Andra recensioner:
Du är vad du läserDagens bok




2 kommentarer

Bea

15 Sep 2011 15:54

Det låter verkligen som en speciell och fantastisk liten bok. Tycker om det lite mörkt futuristiska à la Orwell. =)

Miriam

15 Sep 2011 18:07

Har den på min "att läsa"-lista så någon gång ska det bli av, har dock hört väldig blandad kritik, så är lite osäker vad jag själv kommer tycka :P

Kommentera

Publiceras ej