Glass Houses - Rachel Caine

1kommentarer




 

Beskrivning från Bokus:

Morganville is a small town filled with unusual characters - when the sun goes down, the bad come out. In Morganville, there is an evil that lurks in the darkest shadows - one that will spill out into the bright light of day. For Claire Danvers, high school was hell, but college may be murder. It was bad enough that she got on the wrong side of Monica, the meanest of the school's mean girls, but now she's got three new roommates, who all have secrets of their own. And the biggest secret of all isn't really a secret, except from Claire: Morganville is run by vampires, and they are hungry for fresh blood.





Eget omdöme:
Jag har lite olika åsikter.

Det jag gillar är att vampyrerna inte är supercharmiga vegetarianer a là Twiligth. Men samtidigt är de inte heller lika brutala och totalt alienerade från mänskligheten som vampyrerna i exempelvis Släktet. De är knappast goda men de är inte heller bestialiska monster. De känns realistiska. De har ingen respekt för människorna i Morganville, men varför skulle de när de så uppenbart har övertaget? Jag gillar också systemet med beskyddet. De människor som samarbetar belönas, de som gör uppror förintas. Om vampyrer hade styrt min stad hade systemet nog varit som i Morganville. Håll huvudet nere och orsaka inget trubbel så händer inget dig och din familj. Och glöm inte de regelbunda bloddonationerna..


Jag gillar karaktärerna. Eller i alla fall deras dynamik. Det är något underbart mysigt med fyra vänner som äter chili och spelar tv-spel mitt i en vampyrstad. Som diskuterar strategier och lösningar till problem efter problem efter problem. Jag gillar också hur de kommer varandra så nära och verkligen ställer upp för varandra - även om någon av dem idiotiskt nog kastat sig rätt in i faran.

Och på tal om idioti så kommer jag att tänka på Claire. Jag gillar att hon inte lyssnar slaviskt på vad andra säger men samtidigt blir jag också galen på henne. Hon jagas av både farliga människor och ännu farligare vampyrer men ska bestämt ÄNDÅ gå till skolan eller någon annanstans och utsätta sig själv och hennes vänner för fara. Hur många gånger ska hon misshandlas, hotas och skrämmas från vettet innan hon stannar inne? I princip varje gång hon ger sig ut på gatorna händer det något livsfarligt. Hon kidnappas, ställs inför arga vampyrer, galna tjejer. De kastar syra på hennes rygg, vill bränna henne levande, knuffar henne nerför trappor, vill ha henne som mellanmål. Men vad spelar det för roll? Skolan är viktigare än livet..?


Boken känns lite som en actionrulle. När Claire väl flyttat in i Glashuset och lär sig om stadens vampyrer så snubblar händelserna över varandra. (Mycket tack vare att hon hela tiden envisas med att utmana ödet..) Det blir stora problem och kniviga situationer, och jag undrar flera gånger hur tusan det ska lösa sig. Jag kan nästan inte tro hur många gånger de faktiskt klarar sig från att brännas på bål eller dumpas i en liksäck bakom någon soptunna. Det känns ofta helt omöjligt att karaktärerna ska klara sig men ändå gör de det på något sätt. Och det måste jag ge pluspoäng för - boken är inte förutsägbar.



         




Allt som allt är det mest plus ändå. Jag är glad att jag valde att läsa på engelska. Dock tycker jag att cliffhangern i slutet var väldigt dålig. Himla bra i alla fall att jag köpte en samlingsvolym med de tre första böckerna, det var bara att vända blad och fortsätta på nästa bok!


Jag kan rekommendera samlingsvolymen! Fint inbunden och med snygga röda sidor och ett rött sidenband som bokmärke. Jag är supernöjd!





1 kommentarer

Yrsha

22 Feb 2012 21:26

Haha, älskar det här: "Dock tycker jag att cliffhangern i slutet var väldigt dålig. Himla bra i alla fall att jag köpte en samlingsvolym med de tre första böckerna, det var bara att vända blad och fortsätta på nästa bok!" :D

Har läst boken så jag förstår vad du menar.

Kommentera

Publiceras ej