Oskuldens tid - Edith Wharton

1kommentarer





Beskrivning från Bokus:


Kärlek, passion och fördomar i 1870-talets New York-societet.

I New Yorks societet mot slutet av 1800-talet är de sociala konventionerna och ytan allt. Det unga paret Newland och May är lyckligt förlovade och planerar sitt bröllop. Då dyker Mays omtalade kusin Ellen upp. Ellen står för något helt annat än vad Newland är van vid. Han blir handlöst förälskad i henne och allt ställs på sin spets. Vilken väg ska han välja - ska han följa den väg som stakats ut åt honom eller följa sitt hjärta?




Eget omdöme:

Ingen hit för mig tyvärr. Jag tycker att boken är långsam utan några särskilda höjdpunkter, det finns inget riktigt driv i historien. Jag har många gånger lagt ner den för att sedan tvinga mig igenom ytterligare några sidor.

Språket är perfekt för tidsandan men samtidigt fyllt med krusiduller. Jag märker att jag fort tröttnar på sociala konvenanser och artiga fraser, på middagsbjudningar och ponnyvagnar.

Karaktärerna lämnar inga avtryck hos mig heller. Mycket av deras personlighet måste läsas in mellan raderna eftersom att allt de säger maskeras i långa och artiga utläggningar. Och trots att historien bygger på ett slags stillsamt och hemligt triangeldrama förekommer inga som helst känsloutbrott. Dramat maskeras även det i social anständighet och rådande etiketter.


Man kan hitta ytliga reflektioner över kvinnans ställning, invanda mönster, samhällets normer och etiketter, societetens fördomsfullhet mot det udda, och så vidare. Men de fördjupas inte och det blir aldrig någon riktig diskussion eller något som påverkar historien.



            



Boken är ett perfekt exempel på dåtidens societet och är väldigt fin som en historiebok om sociala regler och normer inom överklassen. Men för mig försvinner läslusten i den ljumma berättelsen och alla dess språkliga krusiduller. Tyvärr.



Tack till Bonnier Pocket för recensionsexemplaret!




1 kommentarer

Chicken

19 Feb 2012 19:03

Så synd... Age of Innocence är inte en av mina favoriter, men upplevde den inte som tråkig precis. Åh andra sidan skulle jag inte läsa om den heller ;)

Kommentera

Publiceras ej