Mrs Dalloway - Virginia Woolf

0kommentarer




Beskrivning från Bokus:
Tidigt en sommarmorgon i början av tjugotalet går Clarissa Dalloway ut för att köpa blommor. Hon är en förtjusande kvinna, fångad i ett nät av plikter. På kvällen ska hon hålla en fest för att stödja sin förträfflige man i hans politiska karriär. Allt ska bli perfekt. Huset ska fyllas med framstående gäster. Och Peter, hennes ungdomskärlek dyker efter många år oväntat upp.

Mrs Dalloway utspelar sig under ett enda dygn i London, en stad starkt påverkad av första världskriget. Genom sin speciella teknik stream of consciousness låter Woolf romanens olika karaktärer komma till tals genom att skildra deras inre tankar och monologer. På detta sätt kommer de olika karaktärernas liv att korsa varandra på de mest oväntade sätt. Det blir ett händelserikt dygn, där personliga minnen och reflektioner om livet får stort utrymme.



Eget omdöme:
Denna bok är skriven i formen stream of consciousness. Karaktärernas tankar blandas med till exempel en förbigående bikaraktär. Textflödet känns oändligt utan direkt början eller slut. Ändå kan man utskilja att tiden går - men hela boken utspelar sig bara under ett enda dygn. Jag hade lite svårt att stanna i samma dygn under läsningen, jag tyckte allt som oftast att det var en ny dag.

Boken tar upp livets meningslöshet, fel livsval, sociala fasader. Det döljer sig vackra och sorliga budskap i boken, och visst kan jag känna med olika karaktärer och deras problem. Samtidigt känner jag att stilen stream of consciousness inte riktigt är min grej. Jag tycker att det var svårt att hänga med på vissa ställen och på andra var det bara långtråkigt. Men å andra sidan, med en bok som Mrs Dalloway står inte händelser i fokus utan personliga tankar och känslor.


      



Mrs Dalloway är en fin historia men jag tror att bokens betyg hänger på vad man tycker om berättarstilen. För min del sparar jag vissa vackra rader i sinnet, men boken som helhet får tyvärr ett ganska medelmåttigt betyg. Stream of consciousness är inget för mig.


Tack till Bonnier Pocket för recensionsexemplaret!




Kommentera

Publiceras ej