En hjärtformad ask - Joe Hill

0kommentarer




Beskrivning från Bokus:

Skulle du köpa en vålnad? Förmodligen inte.
Men det är just vad Jude Coyne gör, på internet. Coyne är en firad rockstjärna som dragit sig tillbaka till sin gård i North Carolina med sin samling av platinaskivor, ockulta troféer och sin flickvän, Georgia.

Vålnaden som levereras punkligt i en hjärtformad ask är tänkt som ett makabert tillskott till samlingarna. Men vålnaden vill se Jude Coyne död och begraven. Och det gäller inte bara Coyne. Alla som kommer i vålnadens väg riskerar att gå samma öde till mötes. Jude och Georgia tvingas fly för sina liv. Det blir en skräckfärd till helvetet utan returbiljett, undan vålnaden, utan nåd.




Eget omdöme:
Jag har länge kikat på denna bok och är glad att jag äntligen slog till. För det är en bra bok, men kanske inte så mycket mer än så.

Visst är boken skrämmande och kuslig. Allra mest i början när spökerierna drar igång och man inte riktigt har svar på sina frågor om vem och varför. Längre fram i boken tycker jag att det blir mer direkt våld än skrämmande incidenter och som läsare sitter jag inte som på nålar och är orolig för att vända blad, vilket jag gjorde i början. Dock är jag ganska lättskrämd, så början av boken känns kanske inte lika kuslig för andra läsare.


Det finns en ganska obehaglig bakgrundshistoria som nystas upp längre fram i boken. Dock tycker jag inte att den går särskilt djupt. Man får veta det nödvändiga för att knyta ihop säcken men inte särskilt mycket mer. Likadant är det med karaktärerna. Det absolut väsentliga för historien finns där men inga egentliga bakgrundshistorier eller karaktärsdrag. För mig stapplar boken med så ytliga karaktärer. När boken är utläst har jag inte lärt känna dem och kan inte säga att "detta är Jude" eller "så här skulle Georgia göra".

Senare i boken flyr karaktärerna och ger sig ut på vägarna. Det känns som om tanken är en kort men episk resa på flykt. Istället tycker jag bara att det är lite kringvacklande och egentligen sker inte särskilt mycket för att föra händelseutvecklingen vidare. Igen, i alla fall inget som går på djupet.



       


För mig är detta en lättsmält bok men också lätt glömd. Ryslig på vissa ställen men annars gör den inget större avtryck. Helt okej, men jag är ändå glad att jag läste den.





Kommentera

Publiceras ej