Mitt liv i spökenas bush - Amos Tutuola

0kommentarer





Beskrivning från Bokus:
Nigerianske Amos Tutuola (1920-1997) tillhör den afrikanska litteraturens mest inflytelserika författare. Berättaren i hans andra roman Mitt liv i spökenas bush förirrar sig in i bushen som sjuårig pojke. Först när det är för sent att vända tillbaka förstår han att han i själva verket har trätt in i spökenas bush, en plats där enbart de döda är välkomna. I sina försök att hitta tillbaka till de levandes värld vandrar han från spökstad till spökstad. På vägen träffar han på den ena oförglömliga karaktären efter den andra: stinkspöket, den blixtögda modern, superkvinnan.

I Mitt liv i spökenas bush väver Amos Tutuola samman yorubafolkets häpnadsväckande mytologi med egna överrumplande infall. Ilande skräck och rungande skratt är lika viktiga, oskiljaktiga delar i en sant magisk berättelse. Sphinx utgåva är den första svenska översättningen av denna moderna klassiker. Boken är dessutom försedd med originalillustrationer av John Andersson och ett ingående efterord av översättaren Niklas Nenzén.




Eget omdöme:

Detta är en bok jag faktiskt inte läst ut, trots att den inte har särskilt många sidor. Jag har försökt och försökt men fastnar bara inte. Ändå kan jag tycka om boken rent objektivt. Det är ett fantastisk surrealistiskt berättarspråk och en intressant inblick in i afrikanska myter och legender.

Jag tror att problemet för mig är det snabba händelseförloppet. Pojken dras in i massor av olika situationer i en väldigt snabb takt och tillsammans med ett stundtals konstnärligt språk blir det för mycket. Jag tror också att det helt enkelt inte blivit rätt tillfälle för just denna bok. Jag har helt enkelt länge varit inne i en period med mer lättläst litteratur.

Jag har inte tjuvkikat på slutet för jag tror absolut att jag kommer att läsa ut Mitt liv i spökenas bush tillslut. Men efter försök på försök ger jag upp för tillfället och låter den mogna. Kanske blir den en jättefavorit längre fram?

Men vill du ha en utmanande läsupplevelse med snabba vändningar så är detta rätt bok för dig!




Det känns inte rätt att ge ett betyg när jag inte läst ut hela boken så det lämnar jag öppet.


Tack till Sphinx förlag för recensionsexemplaret!







Kommentera

Publiceras ej