11 frågor

2kommentarer

Jag fick 11 frågor från Boken är tankens barn, tack! Jag har sett denna utmaning cirkulera på massor av bokbloggar så jag kommer inte göra 11 egna frågor, alla har väl i princip redan fått minst en utmaning! :)



1. Vilken bok blev din första stora läsupplevelse?

Min första stora läsupplevelse hade jag som 9-åring. Det var jul och jag fick Harry Potter och hemligheternas kammare i julklapp. Eftersom att det var bok två var jag väldigt förvirrad först. Jag kunde verkligen inte förstå vad var en Hagrid var för något. Historien klarnade tillslut och jag blev fast. Jag började älska hela trollkarlsvärlden, och gör det fortfarande. Det är såna böcker som ger mer och mer ju äldre man blir. Dessutom tyckte jag att själva boken var väldigt vacker - typsnittet, de små detaljerna på sidorna i boken, omslaget. Åh. Det var en riktig magisk bok för mig som liten!

     


2. Du får bara läsa böcker av en enda författare för resten av ditt liv - vem väljer du?

Åh vad svårt! Jag skulle vilja säga Stephen King för att han är så himla produktiv. Då finns det ju massor att läsa! Dessutom rör han sig också lite kring olika genrer. Samtidigt är jag inte samma super-fan som innan.. Men jag kan inte riktigt komma på någon annan, och jag har ingen egentlig superfavoritförfattare. Så ja, Stephen King får det bli!


3. Du får ändra slutet på en bok - vilken bok ändrar du och hur?
Flugornas herre. Först och främst skulle barnen inte ha räddats, eller i alla fall inte alla. Jag skulle vilja ha ett slut där brutaliteten hos de små pojkarna hade minskat gruppen ganska rejält eller i alla fall gjort dem lite galna eller allmänt ociviliserade. Sen hade slutet reflekterat kring hur mänskligheten kan förgöra varandra, hur isoleringen på en öde ö kan påverka gruppmentaliteten eller något sådant. Ett tragiskt och tänkvärt slut. För det var vad jag förväntade mig baserat på baksidetexten och andras utsago.

Sen gillade jag inte slutet på Hungerspelstrilogin. Jag tycker att Katniss skulle gått sin egen väg och inte valt varken Gale eller Peeta..


4. Om du skulle få ha en lärare från Hogwarts som lärare, vem skulle du välja?
Pomona Sprout! Hon känns så charmig och mysig. Odling och plantor intresserar mig och det hade varit kul med magiska sådana. Eller kanske Hagrid! Vem älskar inte Hagrid, och dessutom hade det varit kul med magiska djur!

   




5. Om du fick träffa en litterär karaktär i verkligheten, vem skulle det vara?

Jag har verkligen ingen aning. Det finns många fina karaktärer men jag kan inte komma någon som jag verkligen, verkligen skulle vilja träffa. Ingen såndär att uppleva äventyr med eller samtala med över en kopp te.


6. Nämn en bok som du uppfattar som underskattad!
Jag har tänkt på det här ett par dagar men kommer verklingen inte på någon. Eller ja, kanske boken nedan men den är ju inte precis underskattad, de flesta som läser älskar den precis som jag!


7. Om du skulle ge mig ett boktips inför sommaren, vad skulle det vara?
Alla själars natt av Deborah Harkness! Jag tjatar som en galning om den boken men den är ju SÅ bra. Läsläsläs! Dessutom kommer ju uppföljaren i sommar. *hinthinthinthint**läsläsläsläsläs*



    



9. Om du skulle bli placerad i en skräckbok, vilken bok tror du att du har störst chans att klara dig i?

Jag skulle nog inte klara mig särskilt länge alls, oavsett bok. Att läsa om all slags skräck och övernaturligheter är en sak, att möta dem en annan. Bara tanken på att stå öga mot öga med en vampyr får mig plötsligt att bli väldigt kissnödig..


10. Om du skulle skriva en bok, inom vilken genre skulle den vara?
Det skulle vara någon episk fantasy men nära nutid. Lite magi, några konspirationer, lite övernaturligheter. Eller en mörk dystopi!


11. Vilken saga tycker du bäst om?
Det finns en gammal saga som jag läste mycket som liten, dock är boken borta nu. Den handlar om två barn som lockas till skogen/måste gå till skogen för att rädda familjen eller nåt. Sen har jag ett minne om en magisk flöjt, hustomtar och ett skogsrå med hål i ryggen och rävsvans. Väldigt vackra illustrationer som jag kommer ihåg så väl än idag.


2 kommentarer

Ela

10 May 2012 14:59

Beställde just Alla själars natt från SF-bokhandeln. Så ditt tjat gick fram till mig iaf. ;-)

Louise

10 May 2012 16:33

Vad roligt att du ville svara! :)



Gällande slutet på Flugornas Herre blev jag lite fundersam när jag läste ditt svar. Jag har nämligen för mig att de inte blir räddade, men där har jag uppenbarligen förirrat mig. Känner genast att jag också är högst missnöjd med denna bok - det jag gillade med den var ju att allt blev kalabalik. Inser att det var länge sedan jag läste Flugornas herre nu :P



Alla själars natt är numera uppskriven på Att-läsa-listan, får hoppas på att jag blir lika exalterad över den! haha :)

Kommentera

Publiceras ej