Umbra - Elin Fahlstedt

1kommentarer



Beskrivning från Kolik förlag:

Föräldralösa Ethel är besatt av att finna sanningen - om sitt förflutna, sina föräldrar, och om vem den mystiska figuren på fotografiet egentligen är. Så en dag upptäcker hon porten till landet Umbra, där hon möter den gåtfulle demonen Batra.

Elin Fahlstedts debutseriebok Umbra är en tidlös berättelse i samma tradition som Den oändliga historien, Det blåser på månen och Alice i Underlandet.

Hon blandar otvunget uttrycket från klassiska sagoboksillustrationer med japansk mangastil och skapar ett fantasifullt och fängslande äventyr.



Mitt omdöme:
Jag har lite ris och ros till detta album.

Det är en väldigt kreativ och intressant värld som skapas. Ethel kommer till Umbra där varelserna inte har några skuggor. Däremot är det dit alla människors skuggor kommer om natten. Rävpojken hon träffar vill också ha en skugga, så han har helt enkelt tagit en herrelös skugga och sytt en kappa av den!

I slutet nystas historien om Ethels föräldrar upp och det är en lite oväntad historia som beskrivs väldigt väl.

Jag tyckte att det både är charmigt och jobbigt med illustrationerna. När man bläddrar i albumet så är det vanliga blyertsteckningar som är tryckta. Vilket är charmigt. Problemet för mig är dock avsaknaden av kontraster. Hela albumet går i en gråton, utan skarpt svart eller mycket vita partier.


Tecknarstilen är också speciell.
Den är inte ute efter att vara särskilt vacker kan jag tycka. Ibland är bilderna detaljerade och välgjorda, andra gånger är perspektiven helt skeva och figurerna rent av fula. Men det är ändå en fulhet jag tycker är intressant. Ibland finns det också inslag av manga-uttryck.

Jag tycker också att vissa övergångar är lite osmidiga och historien går också väldigt fort fram. Det hinner hända mycket på 110 sidor. Men det är väl också vanan vid böcker som spökar - i album går händelserna vanligtvis fortare fram utan massa miljöbeskrivningar och rader om tankar och känslor.

Samtidigt finns det mycket bra med historien och det finns också lite humor att småfnissa åt. Och jag gillar att hela historien börjar och slutar i samma album.

 








Det finns både positivt och negativt att säga om Umbra. Det negativa är som sagt utförandet men det är nog bara en stil som man får vänja sig vid. Historien är däremot väldigt intressant och kreativ!

En fyra. För den var ju faktisk bra! Bara ingen favorit hos mig.

Tack för recensionsexemplaret Kolik förlag!







 

1 kommentarer

Miriam

24 Nov 2011 19:57

Jättenyfiken på den =) Har önskat mig den i julklapp ^^



Fick du rec-ex från kolik!? Dom sa nej till mig :(

Men kul för dig ;)

Kommentera

Publiceras ej