The Summoning - Kelley Armstrong

1kommentarer



Baksidetext:
She sees dead people - and they see her.

Chloe Saunders used to have a pretty normal life. But that changed on the day she met her first ghost. Locked up in Lyle House, a group home for troubled teens, she finds out there´s more to the home´s teen residents than meets the eye. Will Chloe be able to uncover the dangerous secrets of Lyle House ... or will its skeletons come back to haunt her?




Eget omdöme:
När jag beställde hem denna boken visste jag inte så mycket om den. Jag visste att historien skulle ha paranormala inslag men inte mycket mer än så. Att inte veta något gjorde bara boken roligare att läsa, jag visste ju inte alls vad jag skulle förvänta mig!

Jag vill bara diskutera och beskriva och berätta hur bra boken är! Men jag ska försöka att inte avslöja så mycket.

Huvudkaraktären är Chloe som vi får följa i jag-form. Hon lever med sin ganska frånvarande pappa och flyttar ofta runt på grund av hans jobb. Förutom ett kringflackande liv så lever hon ganska normalt. Efter något som visar sig vara en paranormal upplevelse i skolan tvångsintas hon på ett gruppboende. Hon medicineras och diagnostiseras och får bara vaga svar på sina frågor.

Början av boken väckte starka känslor hos mig. Jag blev arg över hur Chloe behandlas, förfärad över att hon kan låsas in utan några som helst föregående symtom. Allt får sedan en förklaring, även om det inte är en trevlig sådan. Lyle House visar sig vara något annat än ett vanligt gruppboende för problemungdomar.

Jag gillar karaktärerna i boken! De är kanske inte de mest tredimensionella personerna men alla har sin charm även om vissa retar gallfeber på mig. Trevliga Simon, hemska Tori, tjuriga Derek. Både Chloe och de andra intagna på hemmet visar sig ha olika slags paranormala förmågor, vissa mer medvetna om det än andra. Chloe börjar tyst ifrågasätta Lyle House och de som driver det vilket tar både henne och de andra karaktärerna till oväntade platser.




     



The Summoning innehåller konspirationer och skrämmande inslag. Scenerna där Chloe, omedveten om sin styrka, råkar kasta tillbaka själar i deras ruttnande kroppar är obehagliga att läsa. Det finns också goda bakgrundhistorier och som läsare känner jag att jag verkligen att jag får ta del av bokens värld och karaktärernas liv. Det är också väldigt kul att få följa hur tonåringarna upptäcker och utvecklar sina förmågor. Det är inte helt oproblematiskt vilket gör att det känns väldigt realistiskt.

Historiens potential utnyttjas inte helt till sin fullo men det är ändå en riktigt njutbar bok och ett måste att läsa uppföljaren - boken ingår i The Darkest Powers-trilogin!

Boken når inte helt upp till en femma, men den är en solklar fyra! Och ett extra plus för det underbara omslaget! Storpocket med svart spets på baksidan, vackert typsnitt, och lite sträv känsla på hela boken utom på smycket som är glansigt och fint.







1 kommentarer

Anonym

10 Jun 2012 09:37

Hej jag har kollat runt lite och boken verkar väldigt populär. Och jag undrar om den är svår att läsa, eftersom den är på engelska?

Skulle bli väldigt tacksam för svar.

Mowa

Kommentera

Publiceras ej