Blå Dahlia - Nora Roberts

0kommentarer

 



Beskrivning från Bokus:

Tillsammans med sina två små livliga söner flyttar den unga änkan Stella tillbaka till sina barndomstrakter i södra USA. Här har hon fått både bostad och jobb på det anrika Harper Handelsträdgård. Hon avskräcks varken av huset eller av dess ägarinna; den stentuffa Roz Harper. I närheten bor också den oborstade men snygge landskapsarkitekten Logan Kitridge. Snart inleder Stella och Logan en het romans. Men det finns någon som inte är glad åt deras kärlek... Ett kvinnligt andeväsen stör ofta Stellas nattsömn. Kan det vara någon som tidigare bott på Harpers Handelsträdgård? Vad har hon för ett förflutet som inte lämnar henne någon ro?

Första delen i en ny romantisk trilogi av Nora Roberts om tre kvinnor som möts vid en punkt i livet då de behöver hitta nya sätt att leva. De får hjälp och mod av varandra att våga tro på att livet kan ge dem nya möjligheter.




Eget omdöme:
Jag svängde ganska mycket medan jag läste denna bok, dels var den bra, lättläst och trevlig. Samtidigt kände jag ibland att den var förutsägbar och det fanns inga överraskningar eller något särskilt unikt med historien.

En sak som gav skavsår är hur karaktärerna är utformade. Kvinnorna är älskvärda, vackra, smarta, handlingskraftiga. Männen är attraktiva, manliga, starka, fantastiska. Ingen känns särskilt trovärdig eftersom att alla är så perfekta. Handligen är också nästan obehagligt perfekt, allt flyter på och löser sig utan minsta fnurra på tråden.

Dock tycker jag om hur så mycket kretsar kring trädgård. Det var intressant och gav en mysig stämning med allt kring växter, odling och handelsträdgården.

Ett spöke figurerar också i berättelsen, vilket var det som intresserade mig från första början. Det var dock närmare slutet som mer av handligen fokuserades på Harperbruden och efterforskningarna kring henne. Jag kan tänka mig att del två i trilogin kommer handla mycket mer om spöket.



        



Jag vet inte om jag kommer läsa fortsättningen. Det är ett trevligt tidsfördriv, inte minst för den mysiga trädgårdsmiljön, men när boken väl är utläst har den inte gjort något större intryck. Samtidigt vill jag ju ändå veta hur handlingen utvecklar sig. Kanske köper jag del två men det är ingen riktig brådska, det är ingen historia som man absolut måste veta fortsättningen på.

Jag vill gärna ge en 4:a men jag känner ändå att ett mer korrekt betyg är en 3:a. Helt okej.




Tack till Bonnier Pocket för recensionsexemplaret!





Kommentera

Publiceras ej