Införskaffandet

4kommentarer

Jag köper alltid mina böcker på Bokus. De är ofta ett par kronor dyrare, vilket blir en liten summa extra på en stor beställning, men jag kan lita på Bokus! Böckerna kommer snabbt och smidigt hem till mig. Senaste beställningen lade jag dock på Adlibris. Och jag är minst sagt missnöjd. Det tog nära på 14 dagar för böckerna att komma fram och dessutom landade det lilla paketet på Statoil, tydligen bestämde någon att det inte fick plats i brevlådan.. I fortsättningen blir det hederliga Bokus - dessutom kan man ju enkelt bidra till valfri välgörenhet hos dem, se här.


              



Men lite synd är det ändå att inte stödja härliga bokhandlar. Men jag är väl lite för ekonomisk/snål. Jag kan inte förmå mig att lägga till en extra summa på en bok som skulle kunna ge mig ytterligare en bok på nätet. Jag köper gärna så många böcker som möjligt för mina pengar. Samtidigt vill jag inte att våra lokala bokhandlar ska stänga igen heller. Och för att de ska gå runt krävs kunder. Knepigt.



Hur tänker ni? Var köper ni era böcker?



4 kommentarer

Sofia i Bokmilaskogen

12 May 2012 14:58

Jag har beställt från Adlibris i typ åtta år och det har aldrig varit några problem med leverans eller något annat. Paketen kommer alltid supersnabbt. De är också, som du säger, billigare än Bokus. Jag brukar dock köpa min kurslitteratur från Bokus, för de har bättre studentrabatter än Adlibris. Däremot har jag haft leveransproblem med Bokus två-tre gånger.



Att ditt paket kom till Statoil beror inte på Adlibris, utan det är Posten som bestämmer om paketet är för stort eller inte för att läggas på lådan. :-)

Sofia i Bokmilaskogen

12 May 2012 15:04

P.S. Kan också tillägga att det oftast beror på fraktföretagen (t.ex. Posten, Schenker osv.) om paket blir försenade. Jag har aldrig varit med om att varken Adlibris eller Bokus har skickat ut böckerna senare än det som står på hemsidan, t.ex. 2-5 arbetsdagar. Vanligast är att det går snabbare än så. Till exempel tog det 12 dagar för mig att få mina böcker sist jag beställde från Bokus för att det var påskvecka då och all post typ stod still. Och det kan ju inte Bokus göra så mycket åt, tyvärr. :P Sedan beror det nog lite på var man bor också och hur effektiv postutlämningen är just där.

Louise

15 May 2012 11:17

Jag köper nog utifrån vad det kostar, ibland är adlibris billigare och ibland bokus. Jag upplever dock att kurslitteraturen nästan alltid är dyrare på bokus.

Köper nästan aldrig i fysiska bokhandlar längre, det är nästan alltid hutlöst dyrt där i jämförelse med nätet ;)

Man

30 May 2012 17:54

Argh, har samma problematik som du och resonerar likadant. Vill stödja de fysiska bokhandlarna, men ser å andra sidan möjligheten att kunna få en till bok på nätet för priset av endast en i bokhandeln. Sjukt komplicerat, fast ändå inte.



I vilket fall som helst köper jag mest böcker second hand (allt från Myrorna till loppisar i de minsta hålorna). Annars satsar jag mycket på begagnade böcker via Amazon eller Adlibris och CDon i Sverige. Ibland händer det också att jag köper via Bokus, Bokbörsen och Tradera. Tror det summerar upp mina bokställen. :-)

Kommentera

Publiceras ej