Mannen som föll i glömska - Mia Ajvide

1kommentarer

 
 

Beskrivning från Bokus:

Skräckromantik i igenkännbar verklighet.

En dag känner Jacks fru Aino inte längre igen honom. Han är bortsuddad ur hennes minne; som om deras liv tillsammans i stugan vid havet aldrig hade ägt rum. När han kommer till sitt jobb som guide på slottet Myntholm beter sig hans kollegor avvisande. Till och med hans gamla mor stirrar frågande och skrämt på honom. Ingen vet vem han är.

 

Varför är det ingen som kommer ihåg Jack? Och varför kan ingen minnas hans ansikte mer än några sekunder? Hans efterforskningar leder honom till ett kollektiv med "bortglömda" i Stockholmsförorten Rinkeby,men också bakåt i tiden, till Myntholm och en galen flickas tragiska öde. Kanske finns där ett svar och lösningen på hur han ska få Aino, och sitt liv, tillbaka.

 

 

Eget omdöme:

Mannen som föll i glömska är både spännande och långtråkig.

 

Det börjar bra och jag känner verkligen förvirringen och desperationen hos Jack. Vad händer, varför händer det? Det hela är surrealistiskt och sorgligt.

 

Parallellt med huvudhistorien om Jack pågår också hans efterforskningar kring en gammal historia om den galna flickan på Myntholm. Även om dessa två historier har en uppenbar koppling känner jag att Ajvide kunde hållit sig till huvudhistorien. Jag upplever det som spretigt och ointressant, och i vanliga fall är jag ändå intresserad av historia och mystiska släktsägner.

 

Berättelsen utspelas i nutid och språket är väldigt modernt. Och förutom att Jack helt plötsligt upphör att existera i människors medvetande så är allt normalt och väldigt realistisk. Kanske är det anledningen till att jag inte riktigt tar till mig boken? Allt är så verkligt och normalt, not my cup of tea.Och jag skulle absolut inte klassa boken som skräckromantik.

Ofta beskrivs de gator och platser som Jack besöker och för någon som bor i Stockholm kan det säkert vara intressant att följa hans väg och känna igen platserna. Men för mig blir det bara onödigt. Jag är inte intresserad av vilka gator han väljer, för mig räcker det att han tar sig till ett torg. Jag behöver inte veta vad torget heter eller vilka gator han tog för att komma dit.

 

 

 

Trots lite negativitet så fastnade jag ändå för boken, i vissa avsnitt. Andra kändes som utfyllnad som jag kunde varit utan. Mannen som föll i glömska var verkligen inte min stil, kanske får boken mycket bättre omdöme från andra. Den var läsvärd, men nådde inte upp till mina förväntningar.

 

 

Tack till Månpocket för recensionsexemplaret!

 

 

1 kommentarer

Maritha

27 Oct 2012 00:00

Jag tyckte mycket om Mannen som föll i glömska; framför allt början och slutet. I mitten tycker jag att den tyvärr tappar tempo och känsla (när han träffar de andra glömda, och ska ta till sig deras lagar och regler). På det stora hela tycker jag dock att boken är speciell och tilltalande!

Kommentera

Publiceras ej